Monday, 23 May 2016

Gereja Yesus Benar dan 1 John 5:7


Ahli GYB terutamanya golongan bumiputera dari Sabah Sarawak menggunakan Alkitab yang diterjemahkan dari Bible Versi NIV. Oleh itu, mereka tidak begitu terdedah kepada Bible KJV iaitu King James Version, ataupun nama lainnya Alkitab SABDA

KJV Bible merupakan Authorized Version iaitu Alkitab SABDA yang paling awal dan paling reliable. Ianya satu-satunya Alkitab yang tiada hak cipta terpelihara.

Mari kita lihat kepada ayat 1 John 5:7 dari Alkitab SABDA.

1 Yohanes 5:7

Sebab ada tiga yang memberi kesaksian di dalam sorga: Bapa, Firman dan Roh Kudus; dan ketiganya adalah satu.

Daripada ayat ini, kita dapati konsep Tuhan Bapa, Tuhan Anak (Firman) dan Tuhan Roh Kudus. Mereka ada tiga dalam satu.

GYB dengan lantangnya menolak dan mengkritik ajaran 'trinity' (tritunggal). Bagi mereka, ajaran sebegini adalah sesat. Ahli-ahli juga dilarang sama sekali menggunakan ayat 'trinity'.
Ayat tritunggal sememang tiada dalam Alkitab, ia digunakan untuk menerangkan konsep Tuhan Bapa, Tuhan Anak dan Tuhan Roh Kudus.
Seperti juga, ayat Sacramen yang digunakan oleh kebanyakan gereja, ayat Sacramen juga tidak terdapat dalam Alkitab.

Jikalau kita tidak boleh menggunakan ayat 'trinity' kerana ayat ini tiada dalam bible, maka seharusnya kita juga tidak boleh menggunakan ayat Sacramen.

1 Yohanes 5:7 digunakan oleh gereja-gereja awal, dan konsep ini seharusnya diterima umat kristian.




Early manuscript evidence that exists for I John 5:7,8
Early church writers that used it:
Cyprian 200 - 258 AD. "The Lord says, 'I and the Father are one;' and again it is written of the Father, and of the Son, and of the Holy Spirit, 'And these three are one'." If Cyprian quotes I John 5:7 from his Bible in 200• 258 AD, it must be a valid reading. His Bible was copied from an older manuscript containing this verse.
Cyprian lived only 100 years after John wrote the book of I John. Cyprian would have had access to the original manuscript to check.
• Priscillian 350 AD, a Spanish bishop quotes I John 5:7,8.
• Idacius Clarus 360 AD, who opposed Priscillian quotes it.
• Varimadum 380 AD.
• Cassiodorus 485 AD.
• Cassian 435 AD.
• Victor Vita 489 AD.
• Jerome 450 AD.
• Fulgentius 533 AD.
• Ps. Vigilius 484 AD.
• Ansbert 660 AD.
Early bible versions that include it:
Old Syriac 170 AD.
Old Latin 200 AD, in North Africa and Italy.
Italic 4th and 5th century. – Italic • Monacensis 7th century.
Italic • Speculum 9th century.
Latin Vulgate 4th, 5th century.
Greek miniscule manuscripts that include it:
• 221 in the 10th century.(variant).
• 88 in the 12th century.(margin).
• 629 in the 14th century.(Ottobanianus)
• 429 in the 14th century (margin).
• 636 in the 15th century. (margin).
• 61 in the 16th century.(Codex Montfortianus)
• 918 in the 16th century. (an Escorial ms).
• 2318 (a Bucharest manuscript).

Early writings:
Liber Apologeticus 350 AD. Council of Carthage 415 AD.

No comments:

Post a Comment